Afvalstoffenheffing
Ieder huishouden in Den Haag betaalt afvalstoffenheffing. Dat is voor het ophalen en verwerken van afval van de huishoudens. Bedrijven en winkels hoeven dus geen afvalstoffenheffing te betalen.
De afvalstoffenheffing staat op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen. Deze krijgt u meestal in de 1e helft van februari thuisgestuurd.
De aanslag komt op naam van de gebruiker van een woning.
Tarieven afvalstoffenheffing
Huishouden | Bedrag 2023 |
---|---|
1 persoon | € 374,28 |
2 personen | € 420,72 |
3 personen of meer | € 460,32 |
Voor de afvalstoffenheffing gelden vaste tarieven. Hoeveel u moet betalen, ligt aan hoe groot uw huishouden is. Alleen het aantal personen op een adres bepaalt hoeveel u moet betalen aan afvalstoffenheffing. Het maakt dus niet uit of u veel, weinig of zelfs helemaal geen afval aan de straat zet.
Belastingzaken kijkt in de basisregistratie personen (BRP) hoeveel personen er officieel staan ingeschreven op uw adres op de 1e dag van de periode waarover u belasting betaalt (heffingstijdvak). Meestal telt daarvoor de situatie op 1 januari van het jaar.
Op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen staat een termijn van 6 weken genoemd om de afvalstoffenheffing te betalen. Het totale bedrag moet u binnen die termijn betalen.
- U kunt er ook voor kiezen om in termijnen te betalen via automatische incasso. Kijk op Begin link: betalen van gemeentelijke belastingen, einde link. voor alle betaalmogelijkheden.
- Als er wijzigingen in uw situatie zijn kunt u misschien geld terugkrijgen (Begin link: ontheffing, einde link. ).
- Kunt u de afvalstoffenheffing niet binnen de gestelde termijn betalen, dan kunt u een Begin link: betalingsregeling aanvragen, einde link. .
- Kunt u de afvalstoffenheffing helemaal niet betalen dan komt u misschien in Begin link: aanmerking voor kwijtschelding, einde link. .
Bent u het niet eens met de afvalstoffenheffing die u moet betalen? Dan kunt u daartegen Begin link: bezwaar maken, einde link. .