Hulpmiddelen Wmo

Kunt u zich door ziekte of een handicap niet (meer) goed redden in huis of daarbuiten? Misschien heeft u dan een hulpmiddel nodig. Bijvoorbeeld een rolstoel of een tillift.

Het juiste hulpmiddel ondersteunt u bij uw dagelijkse bezigheden. U kunt langer in uw eigen huis blijven wonen of makkelijker ergens naartoe gaan. Sommige hulpmiddelen koopt of regelt u zelf. Andere hulpmiddelen regelt de gemeente vanuit de Begin link: Wet maatschappelijke ondersteuning, einde link. (Wmo).

Hulpmiddelen die u zelf koopt

Voorbeelden van eenvoudige hulpmiddelen die u zelf koopt of leent bij een thuiszorgwinkel:

  • eenvoudige, losse douche- of toiletstoel
  • rollator
  • eenvoudige rolstoel die u af en toe nodig heeft
  • kleine drempelhulpjes en wandbeugels in huis

Hulpmiddelen die u zelf regelt

Heeft u korter dan 6 maanden een voorziening nodig? Dan kunt u die lenen bij een thuiszorgwinkel. U kunt hiervoor terecht bij uw zorgverzekeraar. Heeft u de hele dag intensieve zorg of wijkverpleging nodig? Dan kunt u contact opnemen met het Begin externe link: Centrum Indicatiestelling Zorg(Externe link), einde externe link. (CIZ).

Hulpmiddelen via de gemeente

Voorbeelden van hulpmiddelen die de gemeente regelt vanuit de Wmo:

  • (elektrische) rolstoel
  • driewielfiets
  • scootmobiel
  • tillift
  • verrijdbare douche- of toiletstoel
  • sporthulpmiddelen
Heeft u een traplift of bijvoorbeeld een elektrische deuropener nodig? Dan is daarvoor een aanpassing van uw woning nodig. Kijk op de pagina Begin link: ., einde link.

Leverancier kiezen

Denk alvast na over welke leverancier uw voorkeur heeft. De gemeente heeft een contract met Begin externe link: Kersten Hulpmiddelenleverancier(Externe link), einde externe link..

Hulpmiddelen in bruikleen

Meestal huurt de gemeente de voorziening voor u bij de leverancier. De leverancier blijft eigenaar van het hulpmiddel. U krijgt daarom een gebruikersovereenkomst van de leverancier. Deze ondertekent u bij ontvangst van het hulpmiddel. U mag het hulpmiddel gebruiken zo lang u deze nodig heeft.

Service na levering van het hulpmiddel

Heeft u het hulpmiddel in huis? Dan kunt u voor de volgende zaken terecht bij de leverancier:

  • onderhoud en reparatie
  • aanpassingen
  • rijlessen voor het rijden op een scootmobiel

Scootmobiel: hoes en slot

Wilt u een beschermhoes of kabelslot voor uw scootmobiel? Vraag deze dan aan bij de gemeente of uw leverancier:

  • Heeft u sinds 1 februari 2018 een scootmobiel? Dan kunt u terecht bij de leverancier.
  • Had u al voor 1 februari 2018 een scootmobiel? Dan kunt u terecht bij de gemeente.

Hulpmiddel beëindigen

Wilt u een hulpmiddel laten verwijderen of ophalen? Vul dan onderstaand formulier in via de groene knop. Voor het laten verwijderen van een scootmobielstalling kunt u ook een e-mail sturen naar Begin link: wmoinspecties@denhaag.nl, einde link. . Vermeld in de e-mail het adres van de stalling en uw contactgegevens.

Heeft u (nog) geen DigiD? Dan kunt u een papieren formulier opvragen. Bel hiervoor met Klantenservice SZW. Bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur via telefoonnummer (070) 353 75 00.

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070