Advies- en informatiebalie

Heeft u hulp nodig bij uw aanvraag voor een bijstandsuitkering? Of heeft u vragen over regelingen voor mensen met een laag inkomen? Kom dan naar een Advies- en informatiebalie. De medewerkers helpen u graag verder. De hulp en ondersteuning bij de Advies- en informatiebalies is gratis.

U kunt langskomen voor een persoonlijk gesprek. De medewerkers geven antwoord op uw vragen over inkomen, zorg en/of welzijn. En helpen u het juiste loket te vinden als u niet weet waar u terecht kunt. Bij de Advies- en informatiebalies kunt u ook gebruikmaken van een computer en het kopieerapparaat.

Langskomen zonder afspraak

U heeft geen afspraak nodig als u:

  • door financiële problemen geen onderdak of eten en drinken meer kunt betalen
  • uit huis gezet dreigt te worden. Of als uw energie en/of water wordt afgesloten
  • een voorschot voor uw uitkering wilt aanvragen (alleen als u de bijstandsuitkering heeft aangevraagd)
  • een brief heeft gekregen die u niet begrijpt
  • een voorlopig bezwaar wilt schrijven tegen een (gemeentelijk) besluit
  • aanvullende stukken voor de dienst SZW wilt inleveren
  • een Wmo-melding wilt doen
  • een aanvraagformulier wilt ophalen voor een Begin link: regeling voor mensen met een laag inkomen, einde link.
  • uw nieuwe OV-Chipkaartnummer wilt doorgeven (bij gebruik van de regeling Begin link: Gratis reizen, einde link. )
  • een DigiD-code wilt aanvragen en activeren
  • een computer en het kopieerapparaat wilt gebruiken voor gemeentelijke diensten (U kunt gebruik maken van de USB aansluiting van de gemeente om uw stukken van een USB-stick of smartphone af te halen. Maakt u gebruik van een smartphone, dan moet u uw oplaadkabel met USB aansluiting zelf meenemen.)

Langskomen met afspraak

U heeft een afspraak nodig voor:

Altijd meenemen

  • geldig legitimatiebewijs (identiteitskaart of paspoort)
  • kopie bankafschriften van de laatste 3 maanden
  • kopie loon- en/of uitkeringsspecificatie (niet van uitkeringen die u van de gemeente krijgt)
  • inloggegevens voor uw bank en e-mail (u logt zelf in)
  • inloggevens voor DigiD
  • als u niet alle gegevens heeft: een verklaring waarom u de documenten niet (op tijd) kunt inleveren

Extra meenemen per aanvraag

  • bij een medische aanvraag: het polisblad van uw zorgverzekering
  • bij een aanvraag voor rechtsbijstand: de civiele toevoeging en factuur van de advocaat
  • bij de tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten: uw Wmo- of CIZ-indicatie
  • bij bijzondere bijstand: een kopie van de (voorlopige) factuur en/of rekening van uw onverwachte noodzakelijke kosten
  • bij een bijstandsaanvraag: de brief met de beëindiging van uw uitkering of dienstverband
    en uw huur- of koopcontract

Afspraak maken

U kunt bij de balies een afspraak maken. Of bel de Begin link: klantenservice SZW, einde link. .

Hoe werkt het?

U haalt een volgnummer bij de gastheer/-vrouw of receptie. Daarna kunt u in de wachtruimte wachten tot een medewerker u oproept.

Bereikbaarheid

  • Stadsdeelkantoor Centrum, Spui 70
  • Stadskantoor Leyweg, Leyweg 813

Open van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 16.30 uur.

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070