Advies- en informatiebalie
Heeft u hulp nodig bij uw aanvraag voor een bijstandsuitkering? Of heeft u vragen over regelingen voor mensen met een laag inkomen? Kom dan naar een Advies- en informatiebalie. De medewerkers helpen u graag verder. De hulp en ondersteuning bij de Advies- en informatiebalies is gratis.
U kunt langskomen voor een persoonlijk gesprek. De medewerkers geven antwoord op uw vragen over inkomen, zorg en/of welzijn. En helpen u het juiste loket te vinden als u niet weet waar u terecht kunt. Bij de Advies- en informatiebalies kunt u ook gebruikmaken van een computer en het kopieerapparaat.
Langskomen zonder afspraak
U heeft geen afspraak nodig als u:
- door financiële problemen geen onderdak of eten en drinken meer kunt betalen
- uit huis gezet dreigt te worden. Of als uw energie en/of water wordt afgesloten
- een voorschot voor uw uitkering wilt aanvragen (alleen als u de bijstandsuitkering heeft aangevraagd)
- een brief heeft gekregen die u niet begrijpt
- een voorlopig bezwaar wilt schrijven tegen een (gemeentelijk) besluit
- aanvullende stukken voor de dienst SZW wilt inleveren
- een Wmo-melding wilt doen
- een aanvraagformulier wilt ophalen voor een Begin link: regeling voor mensen met een laag inkomen, einde link.
- uw nieuwe OV-Chipkaartnummer wilt doorgeven (bij gebruik van de regeling Begin link: Gratis reizen, einde link. )
- een DigiD-code wilt aanvragen en activeren
- een computer en het kopieerapparaat wilt gebruiken voor gemeentelijke diensten (U kunt gebruik maken van de USB aansluiting van de gemeente om uw stukken van een USB-stick of smartphone af te halen. Maakt u gebruik van een smartphone, dan moet u uw oplaadkabel met USB aansluiting zelf meenemen.)
Langskomen met afspraak
U heeft een afspraak nodig voor:
- hulp bij het aanvragen van uitkering van de gemeente
- gebruik maken van een Begin link: regeling voor mensen met een laag inkomen, einde link.
- hulp bij het aanvragen van de Begin externe link: AIO aanvulling(Externe link), einde externe link., via de Sociale Verzekeringsbank (SVB)
- hulp bij het aanvragen of verlengen van een voedselpakket bij de voedselbank
Altijd meenemen
- geldig legitimatiebewijs (identiteitskaart of paspoort)
- kopie bankafschriften van de laatste 3 maanden
- kopie loon- en/of uitkeringsspecificatie (niet van uitkeringen die u van de gemeente krijgt)
- inloggegevens voor uw bank en e-mail (u logt zelf in)
- inloggevens voor DigiD
- als u niet alle gegevens heeft: een verklaring waarom u de documenten niet (op tijd) kunt inleveren
Extra meenemen per aanvraag
- bij een medische aanvraag: het polisblad van uw zorgverzekering
- bij een aanvraag voor rechtsbijstand: de civiele toevoeging en factuur van de advocaat
- bij de tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten: uw Wmo- of CIZ-indicatie
- bij bijzondere bijstand: een kopie van de (voorlopige) factuur en/of rekening van uw onverwachte noodzakelijke kosten
- bij een bijstandsaanvraag: de brief met de beëindiging van uw uitkering of dienstverband
en uw huur- of koopcontract
Afspraak maken
U kunt bij de balies een afspraak maken. Of bel de Begin link: klantenservice SZW, einde link. .
Hoe werkt het?
U haalt een volgnummer bij de gastheer/-vrouw of receptie. Daarna kunt u in de wachtruimte wachten tot een medewerker u oproept.
Bereikbaarheid
- Stadsdeelkantoor Centrum, Spui 70
- Stadskantoor Leyweg, Leyweg 813
Open van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 16.30 uur.