Opnieuw inschrijven in de BRP (u heeft al een BSN)

Verhuist u vanuit het buitenland terug naar Den Haag? Of bent u uitgeschreven en wilt u opnieuw ingeschreven worden? Als u langer dan 4 maanden in Den Haag komt wonen moet u zich opnieuw laten inschrijven in de BRP. Dit bent u wettelijk verplicht.

Is deze situatie niet op u van toepassing, kijk dan op Begin link: Verhuizen vanuit het buitenland, einde link. .

Voorwaarden

Wilt u met terugwerkende kracht ingeschreven worden? Dit kan op de datum dat u de afspraak heeft gepland. Ook als de afspraak later is.

U heeft dan:

  • een afspraak gemaakt voor een 1e vestiging of hervestiging
  • de afspraak gemaakt nadat u in Nederland bent komen wonen
  • een kopie bij u van de afspraakbevestiging (u krijgt deze per e-mail. Print deze of laat deze zien op uw telefoon, tablet of laptop. Let op! Hierop moet duidelijk te zien zijn wanneer u de afspraak heeft ingepland)

Voor wie

Iedereen die al een burgerservicenummer (BSN) heeft, vanuit het buitenland naar Nederland komt en langer dan 4 maanden in Den Haag gaat wonen. Dit geldt ook voor Nederlanders uit Caribisch Nederland (de landen Aruba, Curaçao en Sint-Maarten en de gemeenten Bonaire, Saba en Sint-Eustatius).

Nodig bij de afspraak

  • Een Begin link: geldig identiteitsbewijs, einde link. . Dit mag geen rijbewijs zijn.
    De medewerkers van de balie kijken of u zich eventueel ook kunt inschrijven met een verlopen paspoort. Is uw Begin link: paspoort gestolen of kwijt, einde link. ? Vul dan tijdens uw aanvraag op Stadhuis Spui of Stadskantoor Leyweg een verklaring van vermissing in.
  • Een Begin link: bewijs van bewoning, einde link. .
  • Een bewijs van uitschrijving als u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Saba of Sint-Eustatius komt. Dit bewijs krijgt u mee als u uw vertrek doorgeeft aan de Dienst Burgerlijke Stand en Bevolkingsadministratie.
  • Iedereen moet persoonlijk naar de afspraak komen. Dit geldt voor alle gezinsleden, dus ook voor baby’s, jonge kinderen en ouderen.

U heeft geen EU-nationaliteit

Heeft u geen EU-nationaliteit? Neem dan ook 1 van de volgende stukken mee:

  • een geldig verblijfsdocument
  • een verblijfsaantekening van de IND in het paspoort
  • een stickermachtiging voorlopig verblijf (MVV) van na 1 juni 2013
  • de beslissingsbrief van de IND (toelating en verblijf, TEV)

    U heeft recht op asiel

    Heeft u recht op asiel? Neem dan ook het volgende mee:

    Afspraak maken

    U kunt bellen met telefoonnummer 14070 om een afspraak te maken. Vanuit het buitenland belt u naar telefoonnummer +31 70 353 30 00.

    U gaat met de documenten naar de balie van Publiekszaken waar u de afspraak heeft op Begin link: Stadsdeelkantoor Segbroek, einde link. .

    Zorg dat u op tijd bent voor uw afspraak. Komt u te laat? Dan is er misschien te weinig tijd om u te helpen.

    Kosten

    Gratis.

    Hoelang duurt het

    Meestal kan de gemeente uw inschrijving binnen 4 weken verwerken. U krijgt een bevestiging van uw inschrijving met een overzicht van uw geregistreerde gegevens.

    Goed om te weten

    Contact

    Hoe kunnen we helpen?

    Chat

    Telefoon

    14070