Hulp bij betaalachterstand

Het kan soms lastig zijn om alle rekeningen op tijd te betalen. Dan is het belangrijk om snel een oplossing te vinden. De gemeente helpt mensen met een betaalachterstand.

De gemeente gunt elke inwoner een leven zonder geldzorgen. Daarom werkt zij samen met verhuurders, zorgverzekeraars, energie- en waterbedrijven om achterstanden op te lossen. Dat heet Vroegsignalering.

Bedrijven melden betaalachterstanden bij de gemeente

Als een rekening onbetaald blijft (na het vervallen van de eerste betalingstermijn), stuurt een bedrijf een bericht naar de gemeente. Daarin staat wie achterstand hebben en hoe groot de achterstanden zijn.

De gemeente biedt hulp aan

De gemeente zoekt contact met mensen die zijn aangemeld. Daarbij biedt de gemeente aan om te helpen bij het oplossen van de achterstand. Het hulpaanbod komt op verschillende manieren:

  • een kaart in een envelop,
  • een e-mail,
  • een telefoontje of
  • een bezoek aan huis.

Heeft u een kaart of e-mail gekregen?

Dan staan consulenten geldzaken van de gemeente klaar om u te helpen. Bijvoorbeeld door een overzicht te maken van uw inkomsten en uitgaven. De consulent kijkt ook samen met u of u geld kunt besparen. En kan met u een toeslag aanvragen. Vaak is ook een betalingsregeling mogelijk.

Wilt u gebruikmaken van het hulpaanbod?

Bel dan (070) 353 80 08 voor een gratis afspraak. Of ga naar Begin externe link: www.helpdeskgeldzaken.nl(Externe link), einde externe link.. U kiest zelf of u een afspraak op kantoor wilt of een afspraak voor een telefoongesprek.

Het hulpaanbod is niet verplicht

U bepaalt zelf of u gebruik wilt maken van de hulp van de gemeente. Er zijn geen gevolgen voor de dienstverlening vanuit de gemeente, zoals uw uitkering.

Zelf aan de slag

Op Begin externe link: www.helpdeskgeldzaken.nl/tips(Externe link), einde externe link. vindt u tips om uw geldzaken goed te regelen. En om achterstanden op te lossen.

Uw gegevens zijn veilig

De gemeente mag uw gegevens alleen gebruiken om een hulpaanbod te doen. Daarom komen signalen van betalingsachterstanden in een gesloten systeem terecht. De gemeente verwijdert na 6 maanden de melding over de betalingsachterstand uit het systeem.
De hulp van consulenten is ook privé. De gemeente deelt uw gegevens en informatie niet met andere partijen. Ook niet met het bedrijf dat de betalingsachterstand heeft gemeld.

Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (WGS)

Door de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (WGS) is Vroegsignalering van schulden een wettelijke taak voor gemeenten.
In de WGS staat dat vaste lastenpartijen, zoals uw zorgverzekeraar, verhuurder, energie- of waterbedrijf, verplicht zijn te melden wanneer een inwoner achterloopt met het betalen van een of meer rekeningen. En dat de gemeente hulp moet aanbieden aan mensen met een betalingsachterstand.

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070