Adresonderzoek aanvragen
Staat iemand op uw adres ingeschreven die er niet woont? Of heeft iemand een briefadres op uw adres en kunt u die persoon niet meer bereiken? Dan kunt u een adresonderzoek aanvragen bij de gemeente. U kunt een adresonderzoek ook intrekken.
U bent eigenaar, huurder of medebewoner van de woning.
Wanneer kunt u een adresonderzoek aanvragen?
Staat iemand op uw adres ingeschreven maar woont die persoon er niet (meer)? Dan kunt u een adresonderzoek aanvragen. De gemeente controleert dan of iemand op het adres woont dat in de Basisregistratie Personen (BRP) staat.
Heeft u of een vorige bewoner iemand toestemming gegeven om zich op uw adres te laten inschrijven met een ‘briefadres’? Als u deze persoon lange tijd niet kunt bereiken of de toestemming voor het briefadres wilt intrekken, kunt u ook een adresonderzoek aanvragen.
U kunt in Begin externe link: MijnDenHaag (inloggen met DigiD)(Externe link), einde externe link. onder ‘Basisregistratie’ zien hoeveel mensen er ingeschreven staan op uw adres.
Naam onbekend
Weet u niet de naam van de persoon die onterecht staat ingeschreven op uw adres? Dan kunt u toch een adresonderzoek aanvragen.
- Digitaal via de groene knop: vul in de tekstvelden bij stap 2 ‘Wat zijn de gegevens van de persoon naar wie u onderzoek wilt laten doen?’ vraagtekens in.
- Via MijnDenHaag: geef aan wie er volgens u wél op het adres woont/wonen.
Een adresonderzoek werkt als volgt:
- De gemeente krijgt een melding (bijvoorbeeld een aanvraag adresonderzoek), waaruit blijkt dat iemand niet meer woont of niet meer bereikbaar is op het adres waarop deze persoon staat ingeschreven in de BRP van de gemeente Den Haag.
- De gemeente Den Haag doet dan een adresonderzoek. Een huisbezoek van een toezichthouder van de BRP en het versturen van (oproep)brieven kunnen onderdeel zijn van een adresonderzoek.
Via online formulier
U kunt een adresonderzoek aanvragen met het online formulier hieronder. Bij de aanvraag heeft u nodig:
- Begin link: een geldig legitimatiebewijs, einde link.
- een huurovereenkomst of een gedeelte van de koopakte (in ieder geval de eerste 3 pagina’s en de laatste pagina)
Aanvragen via MijnDenHaag
U kunt een adresonderzoek ook aanvragen via MijnDenHaag. Log in met uw DigiD.
Adresonderzoek aanvragen in MijnDenHaag
Heeft u een adresonderzoek aangevraagd en wilt u dit intrekken? Dit kan alleen digitaal. Alleen de aanvrager van een adresonderzoek kan dit intrekken. U heeft hierbij nodig:
- een geldig legitimatiebewijs
- een schriftelijke verklaring van de aanvrager waarin staat waarom hij of zij het adresonderzoek wil intrekken
Maak duidelijke scans van deze documenten en stuur ze als bijlage met het formulier mee. Anders neemt de gemeente uw verzoek niet in behandeling.
Gratis.
De gemeente probeert om een adresonderzoek binnen 12 weken af te handelen. Er zijn verschillende zaken die hierbij een rol kunnen spelen. Hoe het adresonderzoek gaat, hangt af van welke informatie er is. Soms betekent dit dat de gemeente meer tijd nodig heeft.
Met de app KopieID maakt u met uw mobiele telefoon of tablet een veilige kopie van uw identiteitsbewijs. Lees meer op Begin externe link: rijksoverheid.nl(Externe link), einde externe link..
Bekijk de video Inschrijving bij de gemeente (YouTube-kanaal van de gemeente)(Externe link)