Vreemdelingenpaspoort aanvragen
Woont u hier zonder de Nederlandse nationaliteit? En kunt u geen paspoort uit het land van herkomst krijgen? Dan kunt u een vreemdelingenpaspoort aanvragen. Het is ook een identiteitsbewijs.
U kunt met het vreemdelingenpaspoort of vluchtelingenpaspoort reizen naar alle landen, behalve uw land van herkomst. Voor veel landen heeft u nog wel een visum nodig. De ambassade van het land waar u heengaat heeft daarover meer informatie.
- U moet kunnen aantonen dat u in uw land van herkomst geen paspoort kunt krijgen.
- U bent ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Den Haag.
- Een vreemdelingenpaspoort is maximaal 5 jaar geldig. De precieze geldigheidsduur hangt af van uw verblijfsstatus.
- Een geldig verblijfsdocument.
- Documenten waaruit blijkt dat u van uw eigen autoriteiten geen paspoort kunt krijgen.
- Een pasfoto. Er gelden strenge eisen voor de pasfoto. De foto moet bijvoorbeeld
goedgelijkend zijn, in kleur zijn en recht van voren zijn gemaakt. Bekijk de eisen op de Begin externe link: paspoort gestolen(Externe link), einde externe link.? Vul dan een verklaring van vermissing in tijdens de aanvraag van een nieuw paspoort bij Stadhuis Spui en Stadskantoor Leyweg.
- Maak direct een afspraak voor het aanvragen van een vreemdelingenpaspoort. Zo voorkomt u lang wachten bij uw stadskantoor.
- U gaat persoonlijk langs bij de balie van Publiekszaken op Begin link: Stadhuis Spui of Stadskantoor Leyweg, einde link. om uw vreemdelingenpaspoort aan te vragen.
- U ondertekent een aanvraagformulier. De gemeente stuurt dit samen met een begeleidende brief naar de IND. Daarna gaat het formulier naar het ministerie van Buitenlandse zaken. Als beide organisaties een positief advies geven vraagt de gemeente uw vreemdelingenpaspoort aan.
- U krijgt bericht van de gemeente als uw vreemdelingenpaspoort klaar is. Op het afhaalbewijs staat aangegeven wat u moet meenemen bij het ophalen. U haalt het vreemdelingenpaspoort zelf op bij het stadskantoor waar u het heeft aangevraagd.
€ 58,85 (tarief 2023)
De aanvraag van een vreemdelingenpaspoort duurt 2 tot 4 maanden. De procedure duurt lang omdat de Begin externe link: ministerie van Buitenlandse Zaken(Externe link), einde externe link. meebeslissen over uw aanvraag.
U moet uw vreemdelingenpaspoort zelf ophalen. Iemand anders mag dit niet voor u doen. U kunt uw vreemdelingenpaspoort ophalen op ieder moment dat Stadhuis Spui of Stadskantoor open is. U hoeft dus geen afspraak te maken voor het ophalen.
Nodig bij het ophalen
Bent u 18 jaar of ouder en komt u uw vreemdelingenpaspoort ophalen? Dan moet u meenemen:
het afhaalbewijs
- uw huidige paspoort of identiteitskaart, als dit nog niet verlopen is. Dit moet u inleveren
Jongere tussen 12 en 18 jaar
Een jongere tussen de 12 en 18 jaar mag een vreemdelingenpaspoort zelf ophalen. Hiervoor is alleen het afhaalbewijs en het huidige identiteitsbewijs nodig.
Kind jonger dan 12 jaar
Is het kind jonger dan 12 jaar? Bij het ophalen moeten ook mee:
- 1 van de ouders met ouderlijk gezag of 1 ander persoon met ouderlijk gezag of iemand die toestemming heeft gekregen. De begeleider moet 18 jaar of ouder zijn.
- Schriftelijke toestemming van een persoon met ouderlijk gezag. Hierop staat dat de begeleider samen met het kind het document mag ophalen.
- Een geldig (kopie van het) identiteitsbewijs van een ouder of een persoon met ouderlijk gezag. De handtekening op het identiteitsbewijs moet hetzelfde zijn als die op de toestemming.