Paspoort en identiteitskaart aanvragen voor Nederlanders in het buitenland

Heeft u de Nederlandse nationaliteit en woont u in het buitenland? Dan kunt u bij een aantal Nederlandse gemeenten een paspoort of identiteitskaart aanvragen.

Vraagt u een identiteitskaart aan die op 1 januari 2021 of later ingaat? Dan kunt u ermee inloggen op DigiD. Als u inlogt, kunt u online zaken regelen met overheid, zorg, onderwijs of pensioenfonds. Nadat u uw identiteitskaart heeft opgehaald bij de gemeente, krijgt u hierover binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarna kunt u inloggen met de kaart op DigiD. Zie ook: Begin externe link: www.digid.nl(Externe link), einde externe link..

U kunt uw nieuwe paspoort of identiteitskaart aanvragen in Den Haag, maar ook bij een aantal andere gemeenten: Begin externe link: Haarlemmermeer(Externe link), einde externe link. op de luchthaven Schiphol.

U kunt ook een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvragen in het land waar u woont. Dat kan bij de Nederlandse ambassade, het Nederlandse consulaat-generaal, of een externe dienstverlener zoals VFS Global.

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit.
  • U woont in het buitenland.
  • U staat niet (meer) in de Basisregistratie Personen (BRP) van een gemeente.

Kijk op Begin externe link: www.nederlandwereldwijd.nl(Externe link), einde externe link.. Hier staat per land welke documenten u nodig heeft voor uw aanvraag.

U woont in Caribisch Nederland

Als u in Caribisch Nederland woont, dan heeft u nodig:

  • Een pasfoto. Er gelden strenge eisen voor de pasfoto. Bekijk deze eisen op de Begin externe link: website van de Rijksoverheid(Externe link), einde externe link..
  • Al uw paspoorten of identiteitskaarten.
  • Een bewijs van inschrijving of uitschrijving met vermelding van uw nationaliteit: Curaçao, Aruba, Sint Maarten, Bonaire, Sint Eustatius of Saba.
  • Bent u niet geboren op 1 van de eilanden? Dan is ook uw geboorteakte nodig.
  • Als u een andere nationaliteit heeft gekregen, bewijs daarvan.

Uw paspoort of identiteitskaart is kwijt of gestolen

Is uw Begin link: paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen, einde link. ? Dan geeft u dit door bij het aanvragen van een nieuw paspoort of identiteitsbewijs.

  • U komt zelf naar de afspraak.
  • Tijdens uw afspraak hoort u wanneer u uw paspoort of identiteitskaart mag afhalen.
  • U haalt uw paspoort of identiteitskaart zelf af in Stadhuis Spui. Dit moet u binnen 3 maanden na uw aanvraag doen. Daarna is het document niet meer geldig en moet de gemeente het weggooien. Wilt u na deze 3 maanden toch een paspoort of identiteitskaart? Dan moet u een nieuwe aanvraag doen en opnieuw betalen.

  • (zaken- of tweede) paspoort voor 18 jaar en ouder: € 117,35
  • (zaken- of tweede) paspoort tot 18 jaar: 98,40
  • identiteitskaart 18 jaar en ouder: € 113,20
  • identiteitskaart tot 18 jaar: € 80,80

Tarieven gelden in 2023.

Omdat u niet in de BRP staat, zijn de kosten hoger dan bij een gewone aanvraag. Er is voor de aanvraag extra administratie nodig. U betaalt de kosten tijdens uw aanvraag aan de balie op Stadhuis Spui. Daar kunt u pinnen en contant betalen.

De gemeente kijkt eerst of de aanvraag compleet is. Als alle documenten in orde zijn, is uw paspoort of identiteitskaart na 3 werkdagen klaar.

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070