Zero-emissiezone voor bevoorraden stad (stadslogistiek)

Op 1 januari 2025 voert de gemeente Den Haag een zero-emissiezone in voor stadslogistiek. Vanaf dan mag er in dat deel van de stad alleen zakelijke vervoer komen dat schoon is door elektrisch of op waterstof te rijden.

Het invoeren van een zero-emissiezone voor het bevoorraden van de stad gaat niet in 1 keer. Dit gebeurt in stappen. Vanaf 1 januari 2025 moeten alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s die in de zero-emissiezone willen rijden, uitstootvrij zijn. Voor sommige typen voertuigen geldt er tot uiterlijk 2030 een landelijke overgangsregeling.

Landelijke overgangsregeling zero-emissiezone stadslogistiek

Bestaande bestelauto’s (datum 1e toelating voor 1 januari 2025):

  • met emissieklasse 5 mogen tot 1 januari 2027 in de zero-emissiezone rijden.
  • met emissieklasse 6 mogen tot 1 januari 2028 in de zero-emissiezone rijden.

Bestaande vrachtauto’s (datum 1e toelating voor 1 januari 2025):

  • Bakwagens met emissieklasse 6 (die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud zijn), mogen tot 2030 in de zero-emissiezone rijden.
  • Trekker-opleggercombinaties (die op 1 januari 2025 maximaal 8 jaar oud zijn) mogen tot 2030 in de zero-emissiezone rijden.

Vanaf 1 januari 2030 moeten alle vrachtwagens en bestelbusjes dan helemaal uitstootvrij zijn. Begin externe link: Hier kunt u nakijken of (en tot wanneer) uw bestelauto mag rijden in de zero-emissiezone(Externe link), einde externe link..

Grens van de zero-emissiezone

De grenzen van de zero-emissiezone zijn dezelfde als van de Begin externe link: milieuzone voor dieselauto’s(Externe link), einde externe link.. De zero-emissiezone komt binnen de Centrumring (S100) en het Telderstracé te liggen. De Centrumring en het Telderstracé zelf horen niet bij de zero-emissiezone. De definitieve zone wordt in 2024 vastgesteld in een verkeersbesluit.

Subsidie

Wilt u een bedrijfsauto zonder uitlaatgassen (emissieloos) kopen of leasen? Vraag dan subsidie aan bij het Rijk. De subsidie loopt tot en met 31 december 2025 en is maximaal € 5.000 per bedrijfsauto. Lees meer over de Begin externe link: Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA)(Externe link), einde externe link..

U kunt een vergoeding krijgen als u uw vervuilende dieselbestelauto laat slopen. U krijgt als ondernemer € 1.500,-. U kunt het tegoed besteden aan schonere vormen van vervoer. Kijk op Begin link: denhaag.test.acato.nl/slooppremie, einde link. voor meer informatie. Deze regeling loopt tot en met 31 maart 2023.

Gratis wagenparkscan

Wilt u hulp bij het overstappen op duurzamer of elektrisch vervoer? Dan kunt u dit jaar gratis een wagenparkscan aanvragen.

Met de uitkomsten van de scan besluit u niet alleen of u overstapt naar een (deels) elektrisch wagenpark. Maar ook hoe u de overstap maakt. Meer informatie of een gratis wagenparkscan, kunt u aanvragen bij logistiek makelaar Michel Oldenburg. U stuurt hiervoor een email naar: Begin link: michel@smartidservices.com, einde link. .

Convenant Stedelijke Distributie

De gemeente ondertekende in 2018 het Convenant Stedelijke Distributie Den Haag om de luchtkwaliteit te verbeteren. De komende jaren werkt zij samen met ondernemers verder aan de plannen voor duurzame en slimme stadslogistiek.

Stadslogistiek is het vervoeren van producten en materialen binnen de stad. Denk daarbij aan het:

  • bevoorraden van winkels, horeca, kantoren en instellingen.
  • aan huis leveren van spullen.
  • ophalen van producten en materialen, bijvoorbeeld afval.

De gemeente en partners bereiden ondernemers en hun leveranciers voor op het invoeren van de zero-emissiezone. Dat doen ze via het Begin externe link: Platform Stedelijke Distributie(Externe link), einde externe link..

Meer informatie

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070